بانک اطلاعات کابل ایران

انواع کابل برق

کابل برق , مقالات , کابل

2 خرداد 1401 459 بازدید
بانک اطلاعات کابل ایران
کابل برق

انواع کابل برق

انواع کابل برق وجود دارد که برای توزیع و انتقال الکتریکی استفاده می شود. ساخت و پیکربندی کابل برق متفاوت است و بستگی به کابرد کابل ها دارد و براساس قوانین ملی و بین المللی طراحی می شوند.

برای مثال از کابل های مکانیکی زره دار و با استحکام برای استخراج استفاده می شود. نیروگاه های بادی به کابل های انعطاف پذیری که غلاف محافظی که در برابر اشعه ماورای بنفش دارند نیاز دارند.

کابل های زیرزمینی نیز از آسیب کمتری در مقابل طوفان، صاعقه دارند. همچنین هزینه نگهداری کم، افت ولتاژ کمتر، خطاهای احتمالی کمتر از مزیت های کابل های زیرزمینی است.

برق از طریق کابل های هوایی یا کابل های زمینی انتقال پیدا می کند. کابل های برق هر کدام برای یک نیاز خاص طراحی و ساخته شده اند. کابل ها دارای یک یا چند رسانای عایق شده است که معمولا در کنار هم قرار داده شده اند.

ممکن است کابل های برق به عنوان سیم کشی دائمی در ساختمان استفاده شود، در زیرزمین یا به صورت هوایی در دید باشند.

از کابل های برق منعطف برای دستگاه های قابل حمل و  خدمات سیار استفاده می شود. براساس ولتاژ، جریان عبوری، حداکثر دما و قابلیت های استفاده کابل های برق طراحی و ساخته می شوند.

کابل هایی که بیشتر از 6 میلی متر ضخامت دارند، کابل های که بستگی به استفاده آنها دارد. کابل های برق را با استفاده از درجه ولتاژ، همچنین مشخصات سطح مقطع تعریف می کنند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله کابل چیست؟ پیشنهاد می شود.

انواع کابل

ولتاژ کابل های برق

اندازه کابل های برق برحسب ولت محاسبه می شود و با در نظرگرفتن آن در گروه های زیر تقسیم بندی می شوند:

کابل برق ولتاژ پایین:

ـ کابل برق های که ولتاژ آنها تا 750 ولت است. برای کابردهای مختلفی با پوشش های ترموپلاستیک و ترموست وجود دارد. 

ـ کابل های برق تا 1000 ولت به عنوان کابل برق های ولتاژ پایین هستند. این کابل ها در بخش های مختلف تاسیسات برق صنعتی مانند زیرساخت ها و.. کابرد دارد. بر اساس استاندارد های بین المللی (UNE, IEC, BS, UL) طراحی و ساخته شده اند.

کابل برق ولتاژ متوسط

ـ کابل های برق که مقدار ولتاژ آنها از 1 کیلو ولت تا 36 کیلو ولت است.

ـ کابل های برق ولتاژ متوسط برای توزیع برق از پست های برق به ایستگاه های ترانسفورماتور کاربرد دارد.

کابل برق فشار قوی

ـ مقدار ولتاژ کابل های برق فشار قوی بیشتر از 36 کیلوولت است و از آنها برای انتقال برق از نیروگاه های برق به پست برق استفاده می شود.

دسته بندی کابل برق بر اساس کاربرد 

کابل برق ولتاژ پایین

ـ کابل پنل های الکتریکی: کابل های برق مورد استفاده در پنل های الکتریکی، منعطف هستند. این نوع کابل برق بیشتر برای مصارف خانگی، مکان های عمومی و سیم کشی داخل جعبه های تقسیم کاربرد دارد.

ـ کابل برق: کابل های برق پر انرژی که در تاسیسات صنعتی و اماکن عمومی کاربرد دارد. استفاده از این نوع کابل برق برای انتقال نیرو در اتصالات با ولتاژهای پایین، صنایع رایج است.

ـ کابل زره دار(آرمودار): کابل برق های زره دار که دور آن یک لایه آلومینیوم قرار داده می شود. این نوع کابل برق در مکان هایی که تاسیسات ایمنی بهتری می خواهد، و ممکن است با خطر آتش سوزی مواجه شود رایج است.

ـ کابل لاستیکی: کابل های برق لاستیکی استفاده های متنوعی دارد. کابل های مورد استفاده در جوشکاری از این هستند. به علت اینکه در جوشکاری کابل ها باید یک غلاف لاستیکی داشته باشند تا جریان بالای برق بین ژنراتور جوش و الکترود مبادله شود.

ـ کابل بدون هالوژن: کابل های بدون هالوژن امنیت بالایی دارند(LSZH) که در هنگام آتش سوزی کم دود و از انتشار گازهای سمی جلوگیری می کند. این نوع کابل ها در سیم کشی تابلو برق ها، تاسیساتی که در مکان های عمومی انجام می شود، کاربرد دارد.

ـ کابل نسوز: این نوع از کابل برای شرایطی طراحی شده اند که ممکن است آتش سوزی رخ دهد. این کابل ها سیگنالینگ، هشدارهای صوتی را تامین می کند. معمولا این کابل ها در شرایط اضطراری در مکان های عمومی استفاده می شود.

کابل برق

ـ, کابل کنترل: استفاده از کابل برق کنترل در لوازم خانگی کوچک و برای اتصالات قطعات مکانیکی، انتفال سیگنال ها  کاربرد دارد. درواقع هنگامی که اتصالات منبع تعذیه تحت تاثیر ولتاژ القا شده بیرونی باشند، استفاده می‌شود که از تولید میدان های الکترومغناطیسی جلوگیری کند.

ـ کابل ابزار دقیق:  کابل هایی انعطاف پذیر هستند که برای محافظت و انتقال سیگنال بین تجهیزات در تاسیسات صنعتی استفاده می شوند. از کابل ابزار دقیق بیشتر در محیط هایی که سطح تداخل الکترومغناطیسی بالاست، برای انتقال داده مناسب است.

ـ کابل خورشیدی: کابل های خورشیدی برای اتصال پنل های فتولتائیک و پنل های مبدل DC به AC مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به مواد استفاده شده و پوشش آنها، در برابر اشعه های خورشیدی و دمای بسیار زیاد مقاوم هستند.

ـ کابل آلومینیمی: کابل های آلومینیمی که برای انتقال نیرو مناسب هستند.

ـ کابل مخصوص: کابل های برق بسیار متننوع است و برای صنایع مختلف کابل مخصوص آن وجود دارد. استفاده از کابل برق در مواردی مانند: نصب پروژکتور در نمایشگاه، اتصالات جرثقیل های سقفی، بالابرها و آکواریوم ها کاربرد دارد.

کابل برق ولتاژ متوسط

 کابل های برق ولتاژ متوسط چند نوع هستند که عبارت است از:

RHZ1: این نوع کابل دارای عایق XLPE است، بدون هالوژن و شعله است. کابل RHZ1 کابل هایی از نوع ولتاژ متوسط هستند که مناسب برای حمل انرژی هستند.

HEPR1: عایق این کابل از نوع HEPR است، بدون شعله وآتش است و برای انتقال و توزیع انرژی در کابل های ولتاژ متوسط کاربرد دارد.

MV-90: کابلی است ولتاژ متوسط با عایق از نوع XLPE مطابق استاندارد آمریکا و برای انتقال انرژی کاربرد دارد.

RHVhMVh: کابلی از جنس مسی و آلومینیم که از نوع ولتاژ متوسط هستند و کاربرد های خاصی دارد. بیشتر در مواردی که به دلیل وجود روغن و عوامل شیمیایی از هیدروکربن و مشتقات آن وجود دارد، توصیه می شود.

سیم و کابل

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل

ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که با توسعه صنعت عظیم سیم و کابل، می‌خواهد با بهترین نحو و امن‌ترین شرایط اطلاعاتی در این زمینه در اختیار تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، نمایندگان و بسیاری از شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های فعالی که در این راستا فعالیت دارند، قرار دهد.
همچنین می توان بیان کرد که ویکی کابل، بانک جامع اطلاعات سیم و کابل ایران است که در اداره ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های ایران و ثبت شرکت‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های مادرید در سطح جهانی به ثبت رسیده بر آن است تا محیطی ساده، سالم و صمیمی را برای فعالین این صنعت به ارمغان آورد.
 
برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ویکی کابل در تماس باشید.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *